Köp och leveransvilkor

Zigges Garage AB, 556797-8894

Zigges Garage bokningsvillkor 

Zigges garage ABs bokningsvillkor gäller under förutsättning att de bilagts bekräftelsen av beställningen eller det på annat sätt överenskommits mellan parterna att dessa allmänna villkor skall gälla t ex en hänvisning till denna text från beställningsbekräftelsen och finns alltid tillgängliga på www.ziggesgarage.se 

Beställning/bokning/bekräftelse Beställning kan ske muntligt eller skriftligt. Leverantören skall bekräfta mottagandet av en beställning skriftligt. Läs igenom din bekräftelse för att kontrollera att allt stämmer. Alla priser är exklusive moms om inget annat anges, för dig som privatperson är priset alltid inklusive moms. 

Bordsbokning på Zigges garage– Middag eller liknande allmänt erbjudande Beställning kan ske muntligt eller skriftligt. Om avbokning sker senare än 24H före bokad tid eller utebliven ankomst debiteras 100% av bokningens pris (avser mat och övertalig personal) Vid fakturering skall bokning ske skriftligt med fullständiga uppgifter för fakturering. Det är beställarens ansvar att uppge korrekta referenser/märkningar vid bokningen. Vid felaktiga uppgifter eller om krav uppstår från beställaren att korrigering krävs på faktura tillkommer administrationskostnad med faktisk kostnad. 

Offert En offert från oss är ett förslag där vi beskriver vad vi levererar och ger en uppskattning av kostnaderna. Offerten gäller endast för angivet datumet och uppgivet antal gäster. Offerten är giltig i 14 dagar om inte annat överenskommits. 

Avbeställning Avbeställning skall ske skriftligt och bekräftas av oss för att gälla. Gäller det avbokning av personal senare är 14 dagar före första arrangemangsdagen debiteras 100 % av personalkostnaden (då vi följer kollektivavtalen HRF/Visita). Avbeställning/minskning vid ett ordervärde upp till och med 30.000kr exkl moms Avbeställning/minskning av bokad mat, dryck och/eller hyrgods (gäller ej avbokning/minskning av specialutrustning t ex hyra av tält, ugnar, golv, värmare, ljud /ljusutrustning och underhållning) o s v kan göras t o m 15 dagar före första arrangemangsdagen kostnadsfritt 8 dagar före första arrangemangsdagen detta debiteras med 75% Senare avbokning debiteras med 100 % om inte annat har överenskommits skriftligt med ansvarig bokare hos leverantören. Vid avbokning av del av arrangemang skall ersättning/avbokningskostnad avse den beställda delen.Avbeställning/minskning vid ett ordervärde över 30 000 kr exkl moms Nedanstående gäller med följande inskränkning: 1.Gäller ej avbokning/minskning av specialutrustning t ex hyra av tält, ugnar, golv, värmare, ljud-/ljusutrustning och underhållning. 2.Upplupna kostnader som t ex projektledning, möten, resor, inköpta/förbokade råvaror för specialskrivna menyer alltid debiteras med faktisk kostnad vid avbokning/minskning. 

30 dagar före arrangemangsdag är avbeställning/minskning kostnadsfritt 

29 dagar före första arrangemangsdag debiteras med 25% av beställningens värde 

22 dagar före första arrangemangsdag debiteras med 50% av beställningens värde 

15 dagar före första arrangemangsdag debiteras med 75% av beställningens värde 

8 dagar före första arrangemangsdag debiteras med 100% av beställningens värde 

Särskilda önskemål vid beställning t ex allergikost Självklart gör vi allt för att tillgodose de som behöver specialkost samtidigt som tillagningen av specialmat måste bära sina egna kostnader och vi kan komma debitera timkostnader i de fall tillagningen av specialkost tar extra tid. Har beställaren särskilt önskemål gällande t ex allergikost skall det framföras redan vid beställningstillfället. Vi behöver få veta samtliga råvaror/produkter (även eventuella korsallergier) som gästen är allergisk mot för att vi ska kunna göra en maträtt som passar respektive gäst. För att vi ska kunna garantera att rätt mat kommer till rätt gäst så behöver vi för- samt efternamn samt telefonnummer (om vi skulle behöva kontakta gästen.) Vi behöver få eventuella önskemål om specialkost skriftligt senast 7 dagar före leverans. 

Reservation för prisändringar Vi reserverar oss för prishöjningar p g a råvarubrist, skattepåslag eller annat som ligger utanför vår kontroll. Leverantören skall omgående informera beställaren när råvarubrist eller prishöjning blir aktuellt för att diskutera bästa alternativ t ex utbyte av råvara/rätt. 

Betalning Beställaren är ansvarig för samtliga enligt beställningen uppkomna kostnader. Om deltagarna skall betala något var för sig måste detta godkännas av leverantören. Uteblir deltagare från beställd måltid medför detta inte rätt till nedsättning av priset. Betalning skall ske enligt överenskommelse. Efterfakturering görs till företag efter sedvanlig kreditprövning. Förskottsfakturering kan förekomma. Har avtal träffats om betalning mot faktura skall beställaren utge full likvid inom 10 dagar från fakturans datum om inget annat har överenskommits. Om beställare agerar ombud för annat företag som skall faktureras måste detta anges vid offerttillfället och måste godkännas av Mangold enligt ovan nämnda förutsättningar, i övrigt är beställaren (ombudet) part för fakturering. Vid betalning som privatperson debiteras förskott om 100 % av bekräftat belopp om inte annat överenskommits. Eventuell förskottsbetalning för privatpersoner sker genom en betalningslänk som skickas via sms där betalning sker med kort ellerswish. Efter genomfört arrangemang görs slutfaktura där beställaren ska utge full likvid inom 10 dagar från fakturans datum. Om betalningsfristen överskrids har leverantören rätt att debitera dröjsmålsränta från förfallodagen med gällande referensränta med ett tillägg av åtta procentenheter. Andra villkor kan gälla vid större arrangemang, informationen finns då i din bekräftelse. Fakturering sker via e-faktura eller PDF-faktura via mail, om registrering i eventuellt leverantörsregister hos beställaren är det beställarens uppgift att registrera Mangold annars tillkommer faktiskt administrationskostnad. Eventuella anmärkningar mot fakturan ska göras skriftligt inom 8 dagar. 

Personal Vid arbete där kommunala färdmedel saknas debiterar vi ersättning för resekostnader/taxiresa till och från arrangemangsplatsen och våra produktionslokaler i Halmstad. Personalen är olycksfallsförsäkrad. Zigges garage AB har kollektivavtal och är medlemmar i VISITA. Minimumdebiteringen är 4 timmar/person. Tiden räknas till och från våra produktionslokaler i Halmstad. 

Leverans Leverantören transporterar mat och hyrgods alla vardagar mot ersättning och helger vid överenskommelse. Leveransavgifter varierar beroende av avstånd, tidpunkt, veckodag och volym. Vid leverans till lokal utan hiss eller där det krävs att leverantören bär in eller att det är lång väg till och från lastplats där transportbilen kan stanna tillkommer eventuella lastnings/lossningskostnader. Om returgodset inte är ihopsamlat enligt instruktion vid aviserad hämtning tillkommer eventuella kostnader. Returer hämtas alltid följande vardag mellan 07.30-15.00 om inte annat är överenskommet. 

Värdefull egendom Om beställaren vill ta med sig egendom av högt värde och förvara den i leverantörens förvaringsutrymmen eller lokaler skall beställaren upplysa leverantören om detta. Vid stöld eller liknande är leverantören ersättningsskyldig endast om leverantören genom skriftlig bekräftelse har åtagit sig att ansvara för egendomen. 

Ansvar för egendom/vållande av skada Leverantören har inget strikt ansvar för egendom som förvaras i leverantörens lokaler. Skulle det visa sig att leverantören eller dess anställda handlat vårdslöst eller oaktsamt eller på annat sätt haft skuld i att egendom förkommit eller skadats, ansvarar leverantören för den förkomna/skadade egendomen. Beställaren är å sin sida ansvarig för skada som denne själv eller dess deltagare genom försummelse vållar leverantören. 

Brand och säkerhet Regler gällande brand, utrymning, säkerhet eller liknande som gäller för aktuell lokal skall alltid följas.

Skadat och förkommet gods Vid fakturering debiterar vi för allt skadat, kantstött eller borttappat gods. Var därför noggrann med att kontrollera att allt gods följer med tillbaka. Beställaren står för eventuell extratransport tillbaka till Leverantören om Beställaren återfinner förkommet gods. 

Lokal Om Zigges garage AB har hyrt lokal åt uppdragsgivaren skall boknings- och betalningsvillkor för aktuell lokal följas enligt lokalens aktuella uppgifter. Har beställaren bokat lokal själv ska bokningsvillkor skickas till Zigges garage så att vi kan ta del av dessa i god tid före arrangemanget. Av- och ombokningsregler samt regler för förskottsbetalning kan skilja sig mellan olika lokaler. I de fall lokal förhyrs av beställaren genom Zigges garage framgår gällande lokalvillkor i bekräftelsen eller bilaga därtill. 

Force majeure Strejk, lockout, eldsvåda, explosion, krig eller liknande krigstillstånd, väsentliga inskränkningar i leveranser eller andra omständigheter utanför leverantörens kontroll, berättigar leverantören att häva avtalet utan skyldighet att utge skadestånd. 

Tvister För att lösa tvister eller oklarheter vid konferenser och övriga arrangemang, står VISITAS ansvarsnämnd kostnadsfritt till parternas förfogande. VISITAS medlemsföretag har förbundit sig att följa ansvarsnämndens beslut. Zigges Garage ABs särskilda bokningsregler. I övrigt gäller Visitas allmänna villkor för konferenser och övriga arrangemang på vilka dessa baserar sig. 

Halmstad 2025-03-01 

KONTAKT
TILL TOPPS